داوری: برخی گزینه‌ها شرایط حضور در تیم ملی را نداشتند/ شرایط بسکتبال خیلی نزدیک به فوتبال است

12:06 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۰۱۷
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
داوری: برخی گزینه‌ها شرایط حضور در تیم ملی را نداشتند/ شرایط بسکتبال خیلی نزدیک به فوتبال است
رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: مربی مونته‌نگرویی در ۱۰ روز آینده برای استعدادیابی در مناطق مختلف وارد کشور می‌شود تا بازی‌های درون مناطقی را بررسی کند و براساس علم روز دنیا و نیاز تیم ملی آن‌ها را شناسایی و آموزش دهد.

خبرگزاری میزان - جواد داوری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه نخستین جلسه تمرینی تیم ملی بزرگسالان ما امروز برگزار شد و نیاز بود سوتیریس مانولوپولوس، سرمربی جدید یونانی را به بازیکنان معرفی کامل کنیم، اظهار داشت: یکی از مطالبات بسکتبال، ساخت کمپ بود و سال گذشته موفق شدیم ۲ زمین خوب را بگیریم و جایگزین زمینی که کنار کمپ کشتی داشتیم، بکنیم که نقش کمپ تمرینی برای تیم ملی را خواهد داشت.

وی افزود: امسال حتما در رابطه با افتتاح و آغاز به کار این پروژه برنامه داریم. سازه آن تقریباً تکمیل است و دو سالن مجزا برای آقایان و بانوان با امکانات یکسان فراهم شده است و امیدوارم بتوانیم سریع‌تر آن را به اتمام برسانیم. از طرفی سالن شهر قدس را هم با کمک هیئتمان در اختیار گرفتیم و ترافیک برگزاری مسابقات را با این اقدامات حل کردیم.

نمی‌توانیم مربی سطح یک و تراز اول بیاوریم

رئیس فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: جا دارد از کمیته فنی تشکر کنم که تلاش‌های فراوانی برای انتخاب سرمربی تیم ملی انجام دادند. صبر کردیم برای مسابقات داخلی ایرادی پیش نیاید و بعد از آن سریعاً برای انتخاب سرمربی تیم ملی اقدام کردیم.

وی در ادامه گفت: یک‌سری گزینه‌ها شرایط حضور در تیم ملی ما را نداشتند. شرایط بسکتبال خیلی نزدیک است به فوتبال. ما نمی‌توانیم مربی سطح یک و تراز اول را به علت برخی شرایط به تیم ملی بیاوریم. هم یک‌سری شرایط در باشگاه‌ها و کشورشان دارند هم هزینه‌های خیلی بالا و ۱ یا ۲ میلیون دلاری دارند.

سکاندار بسکتبال ایران مطرح کرد: براساس توان و وظیفه‌ای که داشتیم به دنبال مربی صاحب‌نام رفتیم. از هاکان دمیر و کادرش تشکر می‌کنم که با معدل سنی ۳۳ تیم را تحویل گرفتند و با معدل ۲۶ سال تحویل دادند. جوان‌های با انگیزه و خوبی در تیم ملی حضور دارند.

سرمربی جدید رزومه‌دار و صاحب سبک و فلسفه است

وی ادامه داد: سرمربی جدید رزومه‌دار و صاحب سبک و فلسفه است و امیدوارم در ایران نیز شرایط خوبی برایش فراهم شود و بتواند به خوبی با شرایط بسکتبال ما کنار بیاید.

داوری خاطرنشان کرد: یک‌ماه تمام مسئله عقدقرارداد با سرمربی جدید ما را به چالش کشید و در نهایت موفق شدیم با کمک اعضاء بین‌الملل فدراسیون این کار را نهایی کنیم. پروسه‌ای قبل از عقدقرارداد اعم از تهیه ویزا برای وی داشتیم و همه چیز طبق برنامه پیش رفت.

وی یادآور شد: متأسفانه به شیوه درست از استعدادهایمان استفاده نمی‌کنیم و باید در این زمینه در استان‌ها و شهرستان‌ها بیش‌تر کار کنیم. پرورش استعداد مسئله مهمی است که حلقه مفقوده بالاخص در ورزش‌های توپی است.

دیگر نگران نبود حدادی‌ها و نیکخواه‌ها نیستیم

داوری در زمینه تعداد مسابقات کشور و استعدادیابی اظهار داشت: بسکتبال باید از شهرستان‌ها شروع شود و بتوانیم از آن‌جا رشته را توسعه دهیم. بیش از ۲۲۰۰ بازی در کشور برگزار کردیم و ۲۷۰ تیم پایه برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند. در این زمینه دست کمی از رشته‌هایی مثل فوتبال نداشته‌ایم و با ادامه این سیستم، می‌توانیم سالیان سال از استعداد‌های جدید استفاده کنیم و نگران نبود حدادی‌ها و نیکخواه‌ها نباشیم.

وی ادامه داد: کمیته استعدادیابی و سازمان لیگ در این زمینه تلاش زیادی کردند. ارتقاء دانش مربیان از طریق کمیته آموزش صورت گرفت و بالای ۱۰۰ کلاس ارتقاء آموزشی با کیفیت بالا در مناطق مختلف کشور برگزار کردیم. فدراسیون بسکتبال گیرِ ۵۰۰ میلیون درآمد آموزش نیست و هزینه‌هایمان بالاتر از این حرف‌هاست و اولویتمان پیشرفت مربیانمان است.

رئیس فدراسیون بسکتبال خاطرنشان کرد: مربی مونته‌نگرویی در ۱۰ روز آینده برای حضور در مناطق مختلف برای استعدادیابی وارد می‌شود تا بازی‌های درون مناطقی را بررسی کند و براساس علم روز دنیا و نیاز تیم ملی آن‌ها را شناسایی و آموزش دهد. نیاز به ۲ تا ۳ مربی داریم که ان‌شاالله در سال آینده این کار را انجام خواهیم داد.

سرمربی بانوان حتما باید به لیگ ورود کند

داوری در رابطه با بسکتبال بانوان ایران بیان کرد: در حوزه بانوان نیز کار سختی برای انتخاب سرمربی صاحب‌نام خارجی و یورولیگی داشتیم که در نهایت آن را انجام دادیم. النی کاپوچیانی، سرمربی یونانی تیم ملی بسکتبال بانوان ایران دانش فنی بسیار خوبی دارد. در بحث اعزام تیم بانوان در رابطه با مسائل حجاب مشکلاتی را برای ما درست کردند که موفق شدیم این مشکل را برطرف کنیم تا بازیکنان با حجاب اسلامی در مسابقات فراملی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: سرمربی بانوان حتما باید به لیگ ورود کند و برای مسابقات ویژن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد و امیدوارم این اتفاق به نحو احسن رخ دهد.

روی بسکتبال ۳ نفره وسواس خاصی داشتیم

داوری به مسئله مشکل ویزا و حواشی آن در رسانه‌‌ها اشاره کرد و گفت: یک مسابقات در روسیه را برای تیم ملی بزرگسالان بانوان فراهم کردیم که متأسفانه از سوی میزبان لغو شد، اردوی لبنان نیز به خاطر اتفاقات جنگ منتفی شد. ۲۰ روز قبل از مسابقات آذربایجان FIBA به ما گفت در این مسابقات حضور داشته باشید و متأسفانه علی‌رغم اینکه همه چیز را مکتوب کرده بودیم در شب عاشورا به ما گفتند ما تلاش کردیم و خودتان اقدام کنید! من مقصران اصلی این ماجرا را به نهاد‌های ذی‌ربط معرفی کردیم. شک نکنید هیچ قصور و تخلفی از اعضای فدراسیون صورت نگرفته بود وگرنه ما آن‌ها را جریمه می‌کردیم. FIBA نیز از این بابت اظهار تأسف کرد و ما مشکلی در ارتباطاتمان با فدراسیون آذربایجان نیز نداشتیم.

وی مطرح کرد: در بحث بسکتبال ۳ به ۳ لوکا را از برزیل آوردیم که مربی مطرح، منظم و بااخلاقی است. روی بسکتبال ۳ نفره وسواس خاصی داشتیم و خداراشکر مربی خوبی هم داریم و قرار شده برای مسابقات سال آینده برنامه‌ریزی کنیم، زیرا قرار است این رشته رنکینگ‌دار و المپیکی شود. لازم است در سال ۲۰۲۵ بازیکنان ایران به مسابقات برون‌مرزی بیش‌تر اعزام شوند.

رئیس فدراسیون بسکتبال در ادامه افزود: امسال سومین فصل سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال است و امیدوارم امسال با توجه به تراکم بالا در برگزاری مسابقات، سازمان لیگ بتواند عملکرد خوبی از خود ثبت کند و به نمایش بگذارد.

 

داوری: برخی گزینه‌ها شرایط حضور در تیم ملی را نداشتند/ شرایط بسکتبال خیلی نزدیک به فوتبال است

 

حامد حدادی تأثیرگذارترین فرد دهه اخیر بسکتبال بوده

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم حامد حدادی تأثیرگذارترین فرد دهه اخیر بسکتبال بوده است و به خاطر آن مصدومیتی که برایش پیش آمد قرار شد در جام جهانی به تیم اضافه شود، اما قبل از آن هاکان دمیر تیمش را بسته بود. لازم بود حدادی بازی می‌کرد و به دمیر گفتیم او از افتخارات کشور ما است. ما همیشه دو موقعیت ۵ و سه موقعیت ۴ داریم و حدادی زمانی آمد که ما مجبور شدیم ۲ موقعیت ۵ نگهداریم که اگر برای حدادی مشکلی پیش آمد در این پست به مشکل نخوریم.

داوری تاکید کرد: برای مسابقات هانگژو مشکلاتی برای حدادی پیش آمد و واقعاً تمام تلاش ما این بود او در این مسابقات خداحافظی کند، اما تیم ملی با یک اتفاق خیلی نادر و بدشانسی از تورنمنت حذف شد. چشم‌انداز فعلی فدراسیون جام جهانی ۲۰۲۸ است و واقعاً با پتانسیلی که داریم می‌توانیم در آن موفق باشیم.

وی در ادامه گفت: باید ۳ تیم ملی داشته باشد، تیم پشتوانه نوین و تیم الف و تیم ب و احساس می‌کنم با توجه به شرایطمان، تیم ب را در ۲ سال آینده تشکیل می‌دهیم.

اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کرد تا پایان دوره حضورم در فدراسیون با مربیان خارجی قرارداد ببندم

جوادی هم‌چنین اشاره کرد: متأسفانه به بهادرزاده در کادرفنی تیم ملی، حمله‌های زیادی می‌شود در صورتی که هر کاری ما می‌خواهیم به نحو احسن انجام می‌دهد و تلاش زیادی می‌کند و خواهشم این است بدون شناخت به این مربی انتقاد نکنند.

وی یادآور شد: یک‌سال و نیم مشکلی با اسپانسر قبلی داشتیم و هنوز در دادگاه مسئله‌اش جریان دارد.

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره تنظیم مدت زمان قرارداد سرمربی خارجی تا پایان دوره ریاستش در فدراسیون گفت: اخلاق حرفه‌ای در زمینه انتخاب مربیان حکم می‌کرد تا پایان دوره حضور من در فدراسیون با آن‌ها قرارداد ببندم، چون احتمال ماندن یا رفتن من از فدراسیون ۵۰-۵۰ است و نباید به رئیس بعدی گزینه خودم را تحمیل کنم و اخلاق حرفه‌ای ورزشی همین است.

قصد تخریب مدیران قبلی را نداریم، وزارت ورزش پیگیری می‌کند

داوری در پایان در رابطه با حواشی گذشته فدراسیون، اظهار داشت: درباره با مسائل مدیران قبلی فدراسیون، اخلاق حرفه‌ای من اجازه نمی‌دهد صحبتی انجام دهم و هر کسی اگر خطایی کرده پاسخ آن را در این دنیا خواهد دید، اما مسئله دزدی ماشین یا دیگر مسائل حاشیه‌ای از سوی وزارت ورزش پیگیری می‌شود و ما هم در راستای اجرای قوانین وظایفی را که به ما محول کرده‌اند انجام می‌دهیم چون این مسائل بحث بيت‌المال است و ما فقط اجرا کننده هستیم و قصد تخریب مدیران قبلی را نداریم و فقط قانون اجرا می‌شود.

تلاش می‌کنیم با کاهش میانگین سنی، نسل جدید طلایی هر چه سریع‌تر شکل بگیرد

داوری در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان در رابطه با اجرای شرایط بسکتبال دانشگاهی و draft NBA در ایران گفت: در تلاش هستیم استعدادیابی دانشگاهی و آموزش و پرورش را با همکاری این ارگان‌ها به سطح مطلوبی برسانیم البته نمی‌توانیم همانند آمریکا draft را اجرا کنیم، زیرا شرایط کالج و دانشگاه‌ها و قوانین آن‌جا متفاوت با ایران است و تلاش ما این است به این سطح و با توجه به اقلیم ورزشی کشورمان نزدیک شویم. 

وی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار میزان در رابطه با پیش‌بینی شکل گرفتن نسل طلایی جدید بعد از حضور طولانی مدت حدادی‌ها و نیکخواه‌ها، مطرح کرد: تلاش ما این است با کاهش میانگین سنی، نسل جدید طلایی هر چه سریع‌تر شکل بگیرد. پتانسیل و استعداد‌های خوبی از اقصی نقاط ایران در بسکتبال داریم، اما نمی‌توانم زمانی را برای آن متصور شوم، اما این وعده را می‌دهم که تمام تلاشمان را با همین برنامه‌ریزی‌های استعدادیابی که خدمتتان عرض کردم اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *